ENGLISH

Proiectarea diferitelor tipuri de sali de auditie (teatre, sali de lectura, biserici, sali de concerte, sali de opera sau cinematografe) a devenit o problema complexa in practica contemporana deoarece, in plus fata de cerintele estetice, functionale, tehnice, artistice si economice, o sala de auditie trebuie sa gazduiasca o audienta numeroasa ce pretinde si are dreptul sa se astepte la comfort, securitate, design placut, iluminare buna, vizualizare corespunzatoare si un sunet bun. (L.L. Doelle – Environmental Acoustics).

Cerinte acustice generale pentru un sunet bun:

–  trebuie sa existe o intensitate sonora adecvata in fiecare zona a salii, in special in locurile indepartate;
–  energia sonora trebuie sa fie distribuita uniform in incapere;
–  trebuie asigurate caracteristicile optime de reverberatie, pentru a facilita orice functiune a salii este necesara;
–  sala de auditie trebuie sa nu prezinte defecte acustice (ecouri, umbre sonore, rezonanta, concentrari ale undelor sonore si reverberatie excesiva);
–  zgomotul si vibratiile de fond (datorate unor activitati exterioare salii de auditie) trebuie sa fie estompate intr-o masura suficienta astfel incât sa nu interfere in nici un fel cu functiunea determinanta a incaperii;

In functie de tipul si mai ales destinatia salii, parametrii acustici pot diferi semnificativ:

Conflictul intre cerintele acustice pentru muzica si vorbire:

Vorbire
–  acustica spatilor proiectate pentru vorbire (sali de clasa, aule universitare, sali de conferinte, sali de teatru) trebui in primul rând sa asigure claritatea si inteligibilitatea vorbirii, fara a se omite faptul ca, intelegerea in procesul de vorbire depinde intr-o importanta masura de gesturi si mimica faciala, asa cum depinde de proiectia vocala.
–  Asteptarile audientei privind calitatea reala a semnalului vorbit nu este foarte critica, atât timp cât vocea si inflexiunile oratorului sunt reconogscibile iar informatia vocala este inteligibila.

Muzica
–  audienta spectacolelor muzicale, are asteptari mai mari privind calitatea sunetului pentru diferite stiluri muzicale.
–  in timp ce claritarea sunetului este obligatorie pentru vorbire, excesiva claritate in muzica poate conduce la aparitia impresiei subiective de sunet "fragil" sau "uscat". In plus, aceasta accentueaza zgomotele produse de spectatorii din sala, facând munca muzicienilor si mai dificila.

O alta diferenta importanta este accea ca muzica acopera o gama larga de frecvente (intre 20 Hz si 20 kHz) in timp ce vorbirea se situeaza intr-o banda ingusta cuprinsa intre 500 Hz si 4 kHz.

Tinand cont de cele de mai sus devine evident faptul ca acustica este o stiinta a carei aplicare necesita cunstinte extinse si o experienta considerabila.

Acustic Expert, in urma muncii depuse in cei peste 10 ani de activitate, suntem in masura sa raspundem oricaror provocari in acest domeniu, cum ar fi:
–  Proiectarea acustica a incaperilor pentru obtinerea unei calitati optime a sunetului in functie de destinatia spatiului si tipul de sonorizare(cluburi, sali de conferinte, sali de concerte, sali de teatru, etc);
–  Studii acustice de amplasament pentru optimizarea din punct de vedere acustic si al protectiei fonice in cazul amplasarii unitatilor noi de tipul studiourilor de inregistrari, cluburi sau discoteci, sali de concerte, etc.

Cateva lucrari de acustica - cu care ne mandrim - executate de catre noi:

Proiectare Acustica FILARMONICA BRASOV;
Proiectare Acustica Sala Sporturilor "D.P. Colibasi" Brasov;
Proiectare Acustica Sala Sporturilor "TRANSILVANIA" Sibiu;
Proiectare Acustica Teatru GODOT Bucuresti;
Proiectare Acustica spatiu call-center "Tech TEAN GLOBAL" Bucuresti;
Proiectare Acustica sali multifunctionale "American International School of Bucharest";
Proiectare Aucstica Club KASHO Brasov;
Proiectare Acustica "Sala de Spectacole"- Centrul cultural si de Afaceri Cordun, jud. Neamt;
Proiectare Acustica Aula Universitara 500 Locuri – Universitatea "Valahia" Targoviste.

Etapele de Lucru aferente un Proiect de Acustica sunt:

1. Analiza spatiului si amplasamentului conform destinatiei propuse.
2. Masurarea si/sau calculul parametrilor acustici existenti/proiectati ai spatiului (timp de reverberatie, nivel de zgomot produs, nivel de zgomot de fond, etc).
3. Determinarea parametrilor acustici necesar a fi atinsi pentru un sunet optim conform destinatiei salii.
4. Modelarea matematica a comportarii acustice a spatiului pentru diferite variante de geometrie interioara si tratament acustic.
5. Identificarea variantelor optime din punct de vedere tehnic si economic si prezentarea acestora beneficiarului.